Askolan Kokoomus arvioi toimintaohjelmansa 2009-12 toteutumista

Kuluneella vaalikaudella 2009-2012 Askolan Kokoomus on ollut selvästi aloitteellisin ja aikaansaavin ryhmä Askolan kunnallispolitiikassa. Askolan Kokoomuksen hallitus arvioi kokouksessaan 28.5.2012, miten sen keväällä 2008 hyväksymä toimintaohjelma vuosille 2009-2012 on toteutunut. Jo toisissa Askolan kunnallisvaaleissa peräkkäin Kokoomus oli ainoa ryhmä, joka linjasi etukäteen tavoitteitaan ohjelmamuodossa.

Suurin osa neljä vuotta sitten asetetuista konkreettisista tavoitteista on toteutunut, tai Askolan Kokoomus on niitä omalta osaltaan edistänyt. Osa tavoitteista on kaatunut toisten poliittisten ryhmien vastustukseen. Osassa taas päätöksenteko on syystä tai toisesta venynyt niin, ettei asia ole edistynyt.  Askolan Kokoomus on parhaillaan valmistelemassa toimintaohjelmaa vuosille 2013-2016, ja uusi ohjelma julkistetaan tällä sivulla juhannuksen jälkeen.

Alla olevasta linkistä on kuntalaisilla nyt mahdollisuus tarkistella, millaisen itsearvioinnin Askolan Kokoomus itselleen kuluneesta vaalikaudesta antaa.

TOIMINTAOHJELMA 2009-12

Huom! Arvioinnit ovat tekstin joukossa (sulkumerkeissä ja ISOILLA KIRJAIMILLA)!

Tulevalla vaalikaudella olemme valmiit ja halukkaat ajamaan kuntalaisten parhaaksi muun muassa seuraavia asioita:
1. Itsenäinen Askola on tahtotila
-Tulevan vaalikauden aikana selviää, jatkaako Askola itsenäisenä kuntana myös tulevaisuudessa. Kuntaliitos on vaihtoehto vain silloin, jos se todella hyödyttää kuntalaisia. Näin ei tilanne ole ainakaan tällä hetkellä. Askola kuuluu maan muuttovoittokuntien terävimpään kärkeen, ja kunnan verotulot kasvavat säännöllisesti. Askolalla on hyvät valmiudet säilyttää toimintakykynsä myös mahdollisen taloudellisen laskukauden aikana. (ASKOLA JATKAA ITSENÄISENÄ)

-Askola selviää mainiosti itsenäisenä, kunhan tiettyjen peruspalvelujen järjestämisestä saadaan aikaiseksi hyväksyttävissä olevat ratkaisut. Askolan ei tule lähteä mukaan sellaiseen yhteistyöhön, joka ei paranna kuntalaisten palveluita, ja koituu jo lähtökohtaisesti nykytilannetta kalliimmaksi. Tulevia palvelurakenteita koskevien neuvotteluiden lähtökohtana ei myöskään voi olla kuntaliitoksella uhkailu. (ASKOLA EI OLE TEHNYT HÄTIKÖITYJÄ YHTEISTYÖ- TAI LIITOSRATKAISUJA)

-Itsenäinen Askola on tahtotila, joka vaatii päämäärätietoista työtä kotikunnan eteen. Ainoana pontimena itsenäisyydelle ei voi olla nykyisten valtarakenteiden ja –asemien säilyttäminen, vaan tärkeintä on tavallisten askolalaisten etu ja hyvät peruspalvelut. Johtotähtemme on siis kuntalaisen paras – ei poliittinen peli, paikallisia olosuhteita tuntemattoman keskushallinnon suositukset tai naapurikuntien painostus. (ASKOLA JÄRJESTÄÄ EDELLEEN LÄHES KAIKKI KESKEISET PERUSPALVELUT ITSE)

-Kuntayhteistyötä tulee edelleen ennakkoluulottomasti lisätä naapurikuntien kanssa. Etenkin Pornaisten suunta on toistaiseksi vähän käytetty mahdollisuus. Askola ja Pornainen saattavat tulevaisuudessa muodostaa jopa 15 000 asukkaan kokonaisuuden. (YHTEISTYÖMAHDOLLISUUDET MUSTIJOEN PERUSTURVA-ALUEEN SEKÄ SIPOON KANSSA SELVITETTIIN 2011)

2. Askola yhä vetovoimaisemmaksi – maalaismaisuutta unohtamatta
-Kaikille askolalaisille on eduksi, että meitä olisi jatkossa yhä enemmän. Kunnallamme on erinomaiset maantieteelliset ja liikenteelliset eväät nousta pysyväksi kasvukunnaksi, ja pääkaupunkiseudun ulommaiseksi, maalaismaiseksi kehyskunnaksi. Kehä V –ajattelun voimistuminen (Porvoo-Hanko –tie) tuo Askolaa yhä lähemmäksi tätä tavoitetta, ja lisää kunnan kiinnostavuutta entisestään. Kehä V:ttä onkin käytettävä hyväksi kunnan tulevassa aktiivisessa markkinoinnissa. Samoin Helsingin metron tuleva itälaajennus tuo pääkaupunkiseudun työssäkäyntialuetta yhä lähemmäksi Askolaa. (KOKOOMUS ON EDISTÄNYT KEHÄ V-AJATTELUA MM. VALTUUSTOALOTTEIDEN MUODOSSA, ASIA ON ETENEMÄSSÄ)

-Samaan aikaan maalaismaisuus on Askolan ehdoton valttikortti. Väestönkasvusta huolimatta emme edelleenkään tarvitse kerrostaloja, lentomelua tai muitakaan pääkaupunkiseudun lieveilmiöitä (ASKOLAN MAALAISMAISUUS ON SÄILYNYT ENNALLAAN)

-Askolan on määrätietoisesti panostettava perheisiin, jotka ovat kiinnostuneet omakotiasumisesta riittävän isolla tontilla ja riittävän lähellä Helsinkiä. Tämä on otettava nykyistä korostetummin huomioon kaavoituksessa. Lisäksi omistusasuntojen kiinteistövero on pidettävä lain sallimassa minimissä. Uusia tonttikohteita on löydettävä kysynnän mukaisella tavalla. Samaan aikaan on kuitenkin huolehdittava maalaisidyllin ja ympäristöarvojen säilymisestä. Muutoin kunnan vetovoima kärsii. (KIINTEISTÖVEROA NOSTETTIIN VAIN MARGINAALISESTI TALOUSTILANTEESTA HUOLIMATTA. TONTTIKAUPPA ON EDISTYNYT)

-Kunnan on panostettava kunnallis- ja tietoliikennetekniikan rakentamiseen sekä kasvavan väestön julkisten palveluiden turvaamiseen. Niin uusien kuin vanhojen kuntalaistenkin on saatava vastinetta veroeuroilleen. (KUNNALLISTEKNIIKKAA ON RAKENNETTU MERKITTÄVÄSTI. PALVELUVOLYYMI ON KASVANUT).

-Kunnan on määrätietoisesti luotava nykyistä paremmat edellytykset sekä yksityisten palvelusektorin että tuotantotoiminnan laajenemiselle. Uusien asukkaiden lisäksi tarvitsemme myös uusia työpaikkoja. Askolan työpaikkaomavaraisuutta on parannettava nykyisestä. (TYÖPAIKKAOMAVARAISUUS EI OLE HEIKENTYNYT LASKUKAUDESTA HUOLIMATTA)

-Askolan tietoliikenneolosuhteisiin on saatava parannusta. Nykyiset laajakaistamonopolit eivät ainakaan hinnoittelun osalta palvele kuntalaisten etua. Kunnan on osaltaan pyrittävä luomaan edellytyksiä sille, että laajakaista avautuisi kilpailulle koko Askolassa. Kunnan on myös selvitettävä, miten 3G-verkko saataisiin toimimaan kunnan alueella mahdollisimman pikaisesti. (3G-VERKKO SAAVUTTI ASKOLAN VAALIKAUDEN AIKANA).

-Askolan ja Helsingin välisiä joukkoliikenneyhteyksiä on parannettava jo pelkästään ilmastopoliittisista syistä. Yhdessä naapurikuntien kanssa selvitettävä mahdollisuus suoraan joukkoliikenneyhteyteen ilman poikkeamista Porvooseen. Samoin on selvittävä yhteistyötä Pornaisten kanssa säännöllisen yhteyden avaamiseksi Sipoon Nikkilän asemalle, kun lähijunaliikenne sieltä Helsinkiin lähitulevaisuudessa alkaa. (ASKOLAN KUNTA ON OLLUT AKTIIVINEN JOUKKOLIIKENNEYHTEYKSIEN KEHITTÄMISESSÄ; VUOROVÄLI PORVOON JA HELSINGIN VÄLILLÄ ON TIHENTYNYT, SAMOIN POIKITTAISLIIKENNE MONNINKYLÄSTÄ LÄNTEEN. NIKKILÄN ASEMAA EI OLE VIELÄ AVATTU HENKILÖLIIKENTEELLE).

3. Lapset ja nuoret ensin !
-Lapsiperheet ovat kunnan tulevaisuus. Kokoomus haluaa tukea askolalaisia lapsiperheitä, ja tehdä kotikuntamme houkuttelevammaksi tänne muuttoa suunnitteleville perheille. (MUUTTOLIIKE ON JATKUNUT VAKAANA, KUNNAN VÄKILUKU YLITTÄÄ PIAN 5000 ASUKKAAN RAJAN. ASKOLAN HUOLTOSUHDE ON YKSI SUOMEN PARHAISTA)
-Päiväkotitilanteen parannuttua on jatkossa tehtävä merkittäviä lisäsatsauksia yksilölliseen perhepäivähoitoon ja hoitajien työolosuhteisiin. Menestyksekkääksi osoittautunutta Askola-lisää on jatkettava kotihoidon tuen lisäosana. On selvitettävä Askola-lisän laajentamista kaikkiin niihin vanhempiin, jotka hoitavat alle kolmevuotiaan lisäksi kotona myös yhtä tai useampaa alle kouluikäistä lasta. (ASKOLA-LISÄ LAAJENTUI VUONNA 2011. KOKOOMUS AJOI ASIAA ETEENPÄIN. MUUTTUNUT PERHEPÄIVÄHOITOA KOSKETTAVA LAINSÄÄDÄNTÖ ASETTI HAASTEEN PERHEPÄIVÄHOIDON KEHITTÄMISELLE).

-Lasten leikkipaikat on pidettävä kunnossa kaikkialla kunnassa! Samaan aikaan varhaisnuorisolle ja nuorisolle on osoitettava lisää omia erillisiä kokoontumispaikkoja sekä enemmän mielekästä nuorisotoimintaa. Yhteistyötä ja kumppanuutta Askolan seurakunnan kanssa on tiivistettävä, jotta nuorisollemme olisi riittävästi virikkeellistä harrastustoimintaa. (LEIKKIPAIKKOJEN YLLÄPITO ON PARANTUNUT. YHTEISTYÖ KUNNAN JA SEURAKUNNAN VÄLILLÄ ON TIIVISTYNYT)

-Koulukiusaamiselle on Askolassa asetettava ehdoton nollatoleranssi. Havaittuihin tapauksiin on puututtava välittömästi ja riittävän painokkaasti. (ASKOLA MUKANA MM. KIVA KOULU-OHJELMASSA, KIUSAAMISTAPAUKSET OVAT VÄHENTYNEET)

-Kuvataidekoulun tuki on Askolassa nostettava naapurikuntien tasolle. Samalla on tehtävä tasokorotukset myös kunnan muille yleishyödyllisille harrastusjärjestöille myöntämiin avustuksiin. (TUESTA TEHTIIN SOPIMUS, JA TOIMITILA-ASIA JÄRJESTETTIIN KUNTOON. KOKOOMUS TEKI ASIASTA AIKANAAN VALTUUSTOALOITTEEN).

-Pienten lasten aamu- ja iltapäivätoiminta on jatkossakin järjestettävä lasten edun nimissä ammattimaisesti. (ASKOLAN AP- JA IP-TOIMINTA ON JÄRJESTTY VALTAKUNNALLISTEN KRITEERIEN MUKAISESTI).

-Kouluruokailun järjestämisessä tehdyt virheet on paikattava pikaisesti. Ruoan määrän on riitettävä, ja valtakunnallisesti annettujen suositusten mukaisesti on panostettava myös ruoan makuun.  (KOKOOMUS ON PITÄNYT OSALTAAN ASIAA ESILLÄ, TILANNE ON PARANTUMASSA)

4. Yhteistyö on rautaa koulutuksessa !
-Kouluverkkoa ei tule eikä tarvitse supistaa nykyisestä. Lähtökohtana on, että lapset käyvät peruskoulun alaluokat edelleen omissa kotikouluissaan. (KOKOOMUS ON PUOLUSTANUT NYKYISTÄ KOULUVERKKOA AKTIIVISESTI JA ALOITTEELLISESTI)

-Suurista oppilasmääristä johtuvat koulujen tilaongelmat on ratkaistava määrätietoisesti ja etukäteisesti. Oppilaiden ja heidän vanhempiensa mielipiteille on annettava painoarvoa. Opettaja- ja avustajakunnan rekrytointi on suoritettava hyvissä ajoin ja riittävällä tavalla käytettävissä olevien oppilasennusteiden pohjalta. Tilapäisjärjestelyt ja halvimmat ratkaisut kostautuvat moninkertaisina kuluina ennemmin tai myöhemmin. (KOKOOMUS ON VAHVIMMIN AJANUT UUSIA KOULUTILOJA NIIN KIRKONKYLÄÄN  KUIN MONNINKYLÄÄNKIN).

-Opetusryhmien koot on Askolassa pidettävä järkevällä tasolla. Yli 25 oppilaan ryhmät eivät ole lasten saati opettajienkaan edun mukaisia. (OPETUSRYHMÄT OVAT LÄHES POIKKEUKSETTA PYSYNEET SOVITUISSA RAJOISSA TALOUSTILANTEESTA HUOLIMATTA).

-Lukiota on kehitettävä yhteistyössä Pornaisten ja Pukkilan kanssa. Kolme kasvukuntaa riittää entistäkin tasokkaamman lukion pohjaksi. (LUKION TULEVAISUUS ON TARKOITUS TURVATA OSANA ITÄ-UUSIMAAN KOULUTUSKUNTAYHTYMÄÄ)

-Ammattikoulun kehittämisessä on huomioitava myös paikallisen elinkeinoelämän olemassa olevat ja tulevat tarpeet. Kokoomus esittää että nämä tarpeet kartoitettaisiin perusteellisesti kunnan toimesta, etenkin kun ammatillisen koulutuksen suosio on merkittävästi noussut. (AMMATILLISEN KOULUTUKSEN SUOSIO ON KASVANUT MYÖS ASKOLASSA)

5. Terveys ennen kaikkea !

-Askolassa on hyvät mahdollisuudet nostaa itsenäisesti terveyspalveluiden tasoa valtakunnallisessa palvelurakenneuudistuksessa kaavaillulle sekä tulevaan terveydenhoitolakiin kirjattavalle tasolle. Tämä palvelutason nosto ei vaati ylivoimaisia henkilöstö-, kiinteistö-, laitteisto- tai materiaali-investointeja. Uudistukset on mahdollista toteuttaa pienemmin lisäkustannuksin, mitä Porvoon isäntäkuntana tekemä ehdotus olisi Askolalta vaatinut. (YHTEISTYÖTÄ PORVOON KANSSA EI ALOITETTU KUSTANNUSSYISTÄ)

-Hoitotakuu on Askolassa toteutettava aukottomasti. Näin ollen lääkäritilanne on saatettava pikaisesti ja vakiintuneesti kuntoon. Tarvittaessa uusien työntekijöiden rekrytoinnissa on käytettävä apuna merkittäviä työsuhde-etuja. Kalliitkin rekrytoinnit tulevat kuntalaisille halvemmaksi kuin työntekijöiden puutteesta johtuvat hoitojonot. (HOITOTAKUU ON LÄHES POIKKEUKSETTA TOTEUTUNUT HAASTEELLISTA HENKILÖSTÖTILANTEISTA HUOLIMATTA)

-Pääterveysasemalle on saatava iltavastaanotto aluksi yhtenä päivänä viikossa. Kunnallisen terveydenhuollon on lähtökohtaisesti oltava myös työterveyshuollon piirissä olevien saavutettavissa. (TAVOITETTA ON YRITETTY EDISTÄÄ, MUTTA MM. LÄÄKÄRIVAJE ON MUODOSTANUT SILLE ESTEEN)

-Hammashoidon parantuneista resursseista on pidettävä kiinni jatkossakin. (HAMMASHOITO ON ASKOLASSA JÄRJESTETTY MALLIKELPOISESTI JA HOITOTAKUUN MUKAISESTI)

-Vanhusten hoivapalveluita on laajennettava tukemaan entistä enemmän myös itsenäistä kotona asumista. Laitospaikka on turvattava kaikille sitä tarvitseville. Vanhustenhoidossa on määrätietoisesti panostettava asiakkaiden viihtyvyyteen. Tarvittaessa on vanhusten edun nimissä hyödynnettävä yksityisiä hoivapalveluja. (VANHUSTENHUOLLOSSA TILANNE ON ASKOLASSA KOHTUULLINEN, UUSI TULEVAISUUDEN HAASTEISIIN REAGOIVA JA VASTAAVA VANHUSPOLIITTINEN STRATEGIA ON VALMISTELTU KOKOOMUSJOHTOISESTI).

-Vanhusten ruokapalvelussa tehdyt virheet on korjattava inhimillisemmillä ratkaisuilla. (TILANNE ON KÄÄNTYNYT PAREMPAAN SUUNTAAN  MM. MÄNTYRINTEEN LISÄINVESTOINTIEN MYÖTÄ).

6. Turvallisuus ei synny itsestään !
-Pienten lasten koulumatkan turvallisuus on arvioitava kunnan toimesta yksilökohtaisesti (NÄIN ON TOIMITTU)

-Poliisin palveluja ja näkyvyyttä on lisättävä koko Askolan alueella. (TÄSSÄ OLISI EDELLEEN TEKEMISTÄ, TURVALLISUUDEN TUNNE EI KUITENKAAN KUNNASSA LIENE VÄHENTYNYT).

-Pelastustoimen valmiusasteessa ei saa tapahtua muutoksia huonompaan suuntaan. Nuohoustoimi on tarpeen tullen kilpailutettava uudelleen palvelutason säilyttämiseksi. (PELASTUSTOIMINTA ON ALKUKANKEUKSIEN JÄLKEEN VAKIINTUMASSA. NUOHOUS VAPAUTETTIIN KILPAILULLE)

-Päihdevalistusta lisättävä nykyisestä ja aloitettava jo peruskoulun viidenneltä luokalta. (KÄSITYKSEMME MUKAAN PÄIHDEVALISTUS ON LISÄÄNTYNYT)

7. Kuntalaiset liikkeelle !
-Askolan remontoidun yläasteen on palveltava niin liikuntaa kuin kulttuuriakin. Missään kunnan kiinteistössä kulunvalvontatekniikka ei saa asettaa esteitä tilojen asianmukaiselle käytölle.  (TILAT OVAT KÄYTÄNNÖSSÄ TÄYSKÄYTÖSSÄ)

-Monninkylässä on ammattioppilaitoksen salin oltava nykyistä paremmin kuntalaisten hyödynnettävissä, esimerkiksi kunnan liikuntatoimen eri ikäisille ryhmille järjestämien salibandyvuorojen muodossa. (TÄTÄ ASIAA ON EDELLEEN EDISTETTÄVÄ MM. TULEVAN LUKIORATKAISUN YHTEYDESSÄ)

-Kuntalaisille on tarjottava tasapuoliset sisä- ja ulkoliikuntamahdollisuudet. Kenttien päästäminen ruohottumistilaan on vääränlaista säästämistä. (KENTÄNPIDON LAATUUN ON KIINNITETTY ENEMMÄN HUOMIOTA. ASKOLAN KOKOOMUS ON HANKKINUT ASKOLA-AREENAN OSAKKEITA, TUKENUT HANKETTA POLIITTISESTI, JA KANNUSTANUT KUNTALAISIA OSALLISTUMAAN HANKKEESEEN).

8. Liikenteen vaaroja karsittava !
-Tärinäviivat välittömästi kaikille kunnan 40 km/h-rajoitusalueille sekä erikseen kaikkien koulujen yhteyteen. (VALTUUSTOALOITE TEHTY JA TOIMITETTU TIEPIIRIIN. TOTEUTUSTA OSIN VIELÄ ODOTETAAN)

-Vakkolan keskuksen kevyen liikenteen väylä lopultakin toteutukseen ja samalla Nietooseen asti. Vakkolan siltaa ei tule kaventaa nykyisestä, vaan siltaalue voidaan muuttaa esimerkiksi pihakaduksi. (HANKE VIHDOIN TOTEUTUMASSA)

-Käpykylän ja Onkimaan väliselle osuudelle nopeusrajoitukseksi 60 km/h. (TOTEUTUNUT OSITTAIN)

-Kevyen liikenteen väylä Särkijärven koululta Nyypakkaan.  (PIDETTY ESILLÄ)

-Korokesuojatie Monninkylän Helkamäentielle Urheilutien ja Kerätien risteykseen. Tämä turvaisi osaltaan Monsalan alueen lasten koulumatkaa. (PIDETTY ESILLÄ MM. VALTUUSTOALOITTEESSA)

-Porvoo-Myrskylä -tien parantamisessa kunnan lobattava nykyistä voimakkaammin niin maakunnallisesti kuin valtakunnalisesti. Mikäli kokonaisuudistus ei onnistu, voidaan aluksi oikoa tien pahimpia mutkia. (ASIA JUNNAA PAIKALLAAN MÄÄRÄRAHOJEN UUPUESSA)

-Monninkylän ohitustien toteutusta nopeutettava. Raskaiden kuljetusten määrä tiellä lisääntyy jatkuvasti, eikä nopeusrajoituksia noudateta. Lisäksi Pornaisten väestönkasvu lisää jatkuvasti tien käyttöä. (MONNINKYLÄN OHITUSTIEN AIKAISEMPI LINJAUS ON VASTATUULESSA.  KORVAAVIA RATKAISUJA TULISI MIETTIÄ JO LÄHITULEVAISUUDESSA)

9. Valtakunnanpolitiikalla on merkitystä myös Askolassa !
-Kokoomus vastustaa jyrkästi SDP:n ja OECD:n ajamaa kiinteistöveropohjan laajentamista peltoihin ja metsiin sekä teollisuuden varastointi- ja läjitysalueisiin.  (EI OLE TOTEUTUNUT, KIITOS KOKOOMUKSEN)

-myös Askolassa voidaan hyötyä Kokoomuksen hallitusohjelmaan ajamasta päätöksestä panostaa perusopetukseen ja erityisesti ryhmäkokojen pienentämiseen 80 miljoonaa euroa (ns. POP-ohjelma). (ASKOLA ON HYÖTYNYT MERKITTÄVÄSTI RYHMÄKOKORAHOITUKSESTA)

Kategoria(t): Kirjoittanut: Riku Honkasalo, Uutiset. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.