Askolan Kokoomus jätti 13.12.2021 kunnanvaltuustossa kolme ryhmäaloitetta:
1.Valtuustoaloite Askolan kunnan viestinnän kehittämiseksi (valmistelija Mia Myllys)
2.Valtuustoaloite turvallisen koulutien takaamiseksi kaikille askolalaisille koululaisille (valmistelija Mia Myllys)
3. Tukipalveluiden selvitys Askolan kunnassa ja yhteistyömahdollisuus Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kuntien kanssa (valmistelija Ari Forsberg)
Aloitteeseen 2 liittyen Askolan Kokoomus ry. on päättänyt sponsoroida Liikenne ry:n järjestämää liikenneturvallisuushanketta, jonka tarkoituksena on hankkia liikennetyökirjoja kunnan ekaluokkalaisille.
Lue aloitteet seuraavasta linkistä:
Valtuustoaloite Askolan kunnan viestinnän kehittämiseksi
Askolan kunnan viestintää tulee kehittää avoimemmaksi ja aidosti kuntalaisia palvelevaksi. Puutteellinen viestintä aiheuttaa turhaa spekulointia ja vastakkainasettelua kunnan asukkaiden sekä kylien ja taajamien välille. Tämä on sekä imagohaitta että aiheuttaa negatiivista ilmapiiriä, täysin turhaan. Ikävätkin asiat on voitava kuntalaisille kertoa ja yleensä tilanteet on helpompi myös hyväksyä, kun niiden perään ei tarvitse erikseen kysellä.
Olemassa olevia viestintäkanavia tulee käyttää kaikessa tiedottamisessa tehokkaasti, jotta niistä saadaan kaikki hyöty irti. Esimerkkinä mainittakoon mm. visit Askola sivuston käyttö.
Ehdotamme, että Askolan kunnassa lisätään matalan kynnyksen ennakoivaa tiedottamista kaikkien kunnan toimintojen osalta. Nämä tässä aloitteessa mainitut asiat on hyvä huomioida osana tulevia hallinnollisia uudistuksia ja myös tulevassa kunnan kotisivujen uudistamisessa. Lisäksi ehdotamme ajanmukaisen viestintästrategian ja ohjeistuksen valmistelun aloittamista vuoden 2022 alkuvuoden aikana.
***
VALTUUSTOALOITE TURVALLISEN KOULUTIEN TAKAAMISEKSI KAIKILLE ASKOLALAISILLE KOULULAISILLE
Kaikilla Askolalaisilla koululaisilla on oikeus turvalliseen koulumatkaan ja kaikilla vanhemmilla on oikeus luottaa siihen, että heidän lapsensa pääsevät kouluun turvallisesti.
Tällä hetkellä useilla alueilla Askolan taajamien ulkopuolella askolalaiset koululaiset joutuvat taivaltamaan koulutietään jopa hengenvaarallisissa olosuhteissa. Syynä tähän on liian joustamattomat ja turvallisuus- ja lapsivaikutusarvioinneiltaan puutteelliset tulkinnat, jotka perustuvat tällä hetkellä ainoastaan koulumatkan pituuteen. Esimerkkinä voin kertoa, kuinka ekaluokkalaiselta evätään oikeus taksikyytiin ja velvoitetaan kulkemaan lähes kilometrin matka lähimmälle bussipysäkille hengenvaarallisissa olosuhteissa tiellä, jonka vaarallisuutta on arvioitu viimeksi vuonna 2010. Tämä tilanteessa, jossa muita lapsia kuljettava puolityhjä taksi ajaa perheen talon ohi, joka tapauksessa. Esi- ja perusopetuksen koulukuljetuksia koskevat periaatteet on päivitetty 2018. Samaisessa periaatepumaskassa sivistyslautakunta on määritellyt vaaralliset tieosuudet Askolassa viimeksi siis vuonna 2010. Listalta puuttuu useita vaarallisia tieosuuksia ja päivitys tarvitaan viipymättä.
Toimivampi ja inhimillisempi arviointisysteemi tarvitaan, jossa lapsikohtaisesti asia arvioidaan eikä esimerkiksi evätä koulukyytiä ainoastaan siitä syystä, että ennalta määritelty matka jäi 100 metriä vajaaksi.
Lisäksi kunnan tulee toimia aktiivisesti Ely-keskuksen suuntaan, jotta heidän hallinnoimilleen tieosuuksille saadaan kevyen liikenteen väyliä erityisesti niille paikoin, joissa on vilkkaasti liikennöityjä, vaarallisia tieosuuksia ja esimerkiksi paljon lapsiperheitä ja tulevia pieniä koululaisia.
***
Tukipalveluiden selvitys Askolan kunnassa ja yhteistyömahdollisuus Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kuntien kanssa
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue joutuu järjestämään hallintopalvelut täysin uuteen ympäristöön siten, että ne ovat keskeiseltä osin toiminnassa 1.1.2023. Alkuvaihe vaatii erittäin paljon työtä ja kustannuksia, samalla kun aikataulu on monelta osin erittäin tiukka tai jopa mahdoton.
Porvoon kaupunki on selvittänyt yhteisen tukipalveluorganisaation mallinnusta. Toiminnallisista ja taloudellisista lähtökohdista talous- ja henkilöstöhallinnon palvelut sekä ICT-palvelut olisi tarkoituksenmukaista tuottaa yhteisesti Porvoon kaupungille ja hyvinvointialueelle. Yhteisesti tuotettuna palvelut kyetään tuottamaan tehokkaammin, laadukkaammin ja säilyttäen vahvaa osaamista henkilöstössä. Rekrytointipalvelut olisi tarkoituksenmukaista tuottaa omissa organisaatioissa.
Esityksenä on, että perustetaan tukipalveluyhtiö. Esityksen mukaan yrityksen asiakkaita on ensimmäisessä vaiheessa kaksi; Porvoon kaupunki ja Itä-Uudenmaan hyvinvointialue. Asiakkaat ostavat lähtökohtaisesti samat palvelut eli talous-, henkilöstöhallinnon sekä ICT-palvelut, mutta palveluiden sisältö voi erota riippuen tarpeesta, tahtotilasta, oman toiminnan laajuudesta, resursseista sekä perustettavan yhtiön vastaavista tekijöistä.
Esityksessä on myös, että muille alueen kunnille avattaisiin mahdollisuus tulla omistajiksi ja asiakkaiksi sen jälkeen, kun yhteisen tukipalveluorganisaation toiminta ja palvelut on saatu tarkemmin määriteltyä. Tämä voisi tapahtua arviolta vuoden 2024 alusta alkaen. Pidemmälläkään aikavälillä tukipalveluyhtiön ei olisi tarkoitus kasvaa valtakunnalliseksi toimijaksi, vaan tarkoitus on keskittyä laadukkaaseen palvelutuotantoon alueellisesti.
Porvoossa asiaa käsitellään parhaillaan joulukuussa ja Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella uusi aluevaltuusto saa asian käsiteltäväkseen alkuvuodesta.
Askolastakin noin puolet henkilöstöstä ja budjetista siirtyy 1.1.2023 pois kunnasta sote-palvelujen ja pelastustoimen siirtyessä Itä-Uudenmaan hyvinvointialueelle. Esitämme, että Askolan kunta selvittää oman tilanteen ko. tukitoimintojen osalta sekä tarpeen mukaan osallistumisesta mahdolliseen tukipalveluyhtiöön.