58 – Irina Salojoki

58 – IRINA SALOJOKI

Olen 62-vuotias kaupan- ja kotihoitopalvelualan yrittäjä. Yritykseni Irinan Asiointiapu palvelee kaiken ikäisiä, pääsääntöisesti ikäihmisiä. Asun Huuvarissa Tiilään järven rantamaisemissa. Perheeseeni kuuluu aviomies, kolme kissaa ja koira. Aikuiset lapset ovat jo maailmalla.

Auttaminen ja toisten huomioiminen on aina ollut lähellä sydäntäni. Teen vapaaehtoistyötä toimimalla Askolan Seurakunnan Diakoniatyöryhmässä. Sen lisäksi käyn vapaaehtoisena ulkoiluttamassa Mäntyrinteen asukkaita kerran viikossa.

Olen toiminut 4 vuotta Askolan kunnan luottamushenkilönä vuokra-asuntojen hallituksessa. Olen myös Rakennus- ja ympäristölautakunnassa ja Teknisessä lautakunnassa sekä varajäsenenä Perusturvalautakunnassa. Olen Askolan Seurakunnan kirkkovaltuuston ja kirkkoneuvoston jäsen.

Askolan sosiaali- ja terveyspalvelut toimivat hyvin, etenkin Terveyskeskus, Hammashoitola ja Vanhuspalvelut sekä muut sotepalvelut. Tärkeintä on, että nämä palvelut säilyvät kuntamme sisällä. Sote-uudistuksen myötä palvelut voisivat heikentyä tai siirtyä pois oman kunnan alueelta, jolloin ne olisivat monen kuntalaisen vaikeasti saavutettavissa.

Askolan senioriväestöryhmän palvelut on turvattava pitämällä ne omassa kunnassa.

Määrärahojen budjetointi pitää olla tasapuolista kaikille ikäryhmille.

Oman kunnan palveluita tuottavia yrityksiä kannattaa käyttää palvelutarpeiden lisääntyessä. Lähipalveluiden saatavuus on parempi, koska monellakaan ei ole autoa käytössään.

Paikallisten yritysten palvelujen käyttäminen lisää palveluiden tarjontaa. Ja tämä taas lisää lähipalveluita, jotka houkuttelevat uusia kuntalaisia asumaan Askolaan.  Lisäksi paikalliset yritykset maksavat veronsa Askolaan.

Toimenpiteet, joilla saadaan lisää asukkaita, ovat erittäin tärkeitä. Näin saadaan turvattua lähipalvelut ja jopa kehitettyä niitä. Tähtään tähän positiiviseen kierteeseen.

Kunnan kehittämiseksi tarvitsemme uusia asukkaita ja yrityksiä Askolaan. Siksi tulisi kaavoittaa vetovoimaisia omakoti- ja yritystontteja valmiilla verkkoyhteyksillä 35-50 min ajomatkan päähän pääkaupunkiseudusta. Jokaiseen Askolan kylään tulisi kaavoittaa tontteja säilyttääksemme kyläkoulut ja -tarhat.

Kouluverkosto tulee säilyttää ja päivähoitoverkostoa tulee kehittää auttamalla perustamaan yksityisiä päivähoitopaikkoja. Kunnan tulisi ottaa palvelusetelit käyttöön, jotka kävisivät yksityisiin päivähoitopaikkoihin.

Veroja ei pidä nostaa kunnassamme, vaan tulee tehdä niitä toimenpiteitä, joilla kuntaan saadaan uusia asukkaita ja yrityksiä.

Askolan kunta on kuntalaisten koti, jossa meillä kaikilla on hyvä olla ja asua.