45 – Heli Hämäläinen

Olen 53-vuotias kätilöterveydenhoitaja YAMK ja keväällä 2021 gradua vaille valmis filosofian maisteri (luokanopettaja).  Kokemusta on kunnallisesta terveydenhuollosta työntekijänä sekä esimiestehtävistä ja pian myös koulumaailmasta. Askolassa olen asunut vuodesta 2004 alkaen. Perheeseeni kuuluu yrittäjä aviomies, kaksi jo lähes aikuista lasta ja iäkäs äitini.

Politiikassa olen ollut tavalla tai toisella mukana 20 vuotta. Askolan kokoomuksen kunnanvaltuutettuna kaksi kautta, joista toisen kunnan hallituksessa. Viime vaaleissa jäin varavaltuutetuksi, mutta lautakunta työ jatkui tuonakin aikana. Olen toiminut sivistyslautakunnassa ja nyt viimeisenä perusturvalautakunnassa ja Porvoon sairaalan lautakunnassa.

Askola on mielestäni ollut hyvä paikka asua (Espoon ja Vantaan jälkeen). Palvelut pelaavat, vaikka ainahan toivomisen varaakin on.  Meillä on huippuluokan terveyskeskus ja sellaisena sen toivon säilyvänkin. Ja olemme rakentaneet 2 uutta koulua ja päiväkotia valtuustovuosieni aikana. Kirjastopalvelujen parantaminen ja parempi saavutettavuus on yksi asia niistä asioista terveydenhuollon ja koulujen ohella, joihin haluaisin vaikuttaa ensi kaudella.

Askolan haasteena tulee olemaan syntyvyyden laskeminen. Tällä hetkellä Askolaan syntyy n. 40 lasta vuodessa, se on puolet vähemmän kuin huippuvuosina, jolloin lapsia syntyi lähes 80 lasta. 40 lasta merkitsee kahta aloittavaa ekaluokkaa. (HS 24.2.2021) Se taas merkitsee haastetta nykyisen kouluverkon neljä koulua ylläpitämiselle. Jotta voimme säilyttää nykyisen kouluverkon meidän tulee kohottaa Askolan imagoa lapsi- ja perheystävällisenä kuntana johon kannattaa muuttaa ja hankkia lapsia. Yhtenä keinona on kuntalisä ja sen säilyttäminen tai mahdollisesti nostaminen, jos talous sen sallii.

Kunta on kuntalaisia varten ja kaikista pidetään huolta, vaikka kunnan talous siihen toisikin haasteita. Aikaisemmat vuodet valtuutettuna ovat opettaneet, ettei kannata lupailla kuntalaisille mahdottomia vaan tehdä parhaansa, muistaen talouden raamit

Vastaukset YLE:n vaalikoneessa