Askolan Kokoomus jätti valtuustoaloitteet kunnanhallituksen kokousten päätösten välittömästä julkistamisesta sekä kotipihakilpailusta

Askolan Kokoomuksen valtuustoryhmä jätti kunnanvaltuuston kokouksessa 16.11.2020 seuraavat valtuustoaloitteet:

1) Kunnanhallituksen kokousten päätösten välitön julkistus, informoiminen
2) Askolan kotipihakilpailu

Aloitteet ovat luettavissa klikkaamalla viereistä linkkiä

Kunnanhallituksen kokouksien päätöksien välitön julkistus, informoiminen

Jotkut kunnat julkistavat kunnanhallitustensa tehdyt päätökset, jopa äänestykset  facebook-sivuillaan heti kokouksen jälkeen tai seuraavana päivänä. Esimerkiksi lähikunnista ainakin Porvoo tekee näin, kuten myös Pukkila, jossa päätökset ovat hyvin nopeasti kaikkien luettavissa facebookissa. Liitteenä Pukkilasta tuore esimerkki kunnanhallituksen 9.11.2020 pidetystä kokouksesta. Kunnanhallituksen puheenjohtaja Markus Kalliokivi on kirjoitanut facebookiin tiedotustekstin heti Pukkilan kunnanhallituksen kokouksen jälkeen.

Meillä Askolassa on tapana julkistaa vasta pöytäkirja tarkastuksen jälkeen. Joissain asioissa kyllä sovittu henkilö antaa esimerkiksi medialle infon jostakin kiinnostavasta asiasta heti kokouksen jälkeen.

Kokoomuksen valtuustoryhmä esittää, että tehdyistä kunnanhallituksen päätöksistä voisi heti julkistaa kaikki pykälät (paitsi tietysti salaisiksi julistetut) välittömästi kokouksien jälkeen. Tämä antaisi Askolan kunnasta näkemyksemme mukaan entistä avoimemman, ja läpinäkyvämmän mielikuvan, ja samalla toteutuisi mahdollisimman avoin informaatio kunnan päätöksenteosta.

Julkisuuslain 6 §:n 6 -kohdan mukaan pöytäkirja on julkinen vasta kun se on tarkastuksen jälkeen allekirjoitettu. Melko vakiintunut käytäntöhän kunnissa kuitenkin nykyään on, että esityslistat julkaistaan jo etukäteen ja kokousten jälkeen päätöksistä tiedotetaan nopeasti medialle esimerkiksi niin, että asialistassa on otsikkotasolla asiakohtaisesti maininta ”esityksen mukaan” tms. Tärkeiksi koetuista asioista laaditaan myös erikseen tiedotteita välittömästi kokouksen jälkeen. Varsinaista estettä ei ole nopealle julkaisulle.

Askolan kotipihakilpailu

Monet taloudet ovat entistä enemmän kiinnittäneet huomiota oman kotinsa ympäristöön. Tämä on asia, joka vaikuttaa monelle tapaa koko Askolan kunnan perusolemukseen. Mitä huolitellumpi, siistimpi ja hyvinhoidettu ympäristö on, sitä parempi mielikuva kunnastakin on.

Monissa kunnissa on toteutettu kotipihakilpailu eri pihojen kesken. Askolassakin tulisi olla vastaava, se on suhteellisen helppo järjestää ja Askolan 125-vuotisjuhlavuosi olisi myös hyvänä syynä aloittaa kunnassamme kotipihakilpailu. Kilpailussa palkitaan paras sovitut kriteerit täyttävä kotipiha Askolassa. Kauneimman kotipihan arvostelussa voidaan huomiota kiinnittää yleisvaikutelmaan, lähiympäristöön ja huoliteltuun kadunvarsinäkymään. Parhaimmillaan se on viihtyisä, persoonallinen ja ainutlaatuinen.

Osallistuminen ja arvostelut

Kaikki askolalaiset pihat voivat osallistua: pientalot, rivitalot, muut talot, julkiset rakennukset (kunnan kiinteistöt jäävätään) sekä loma-asunnot.

Kilpailuun voi osallistua sovittuna aikana kesällä täyttämällä ilmoittautumislomake netissä tai postitse. Lomakkeessa pyydetään tietojen lisäksi lataamaan muutama kuva pihasta. Lomakkeen (ja valokuvat) lähettäneiden antamien tietojen perusteella tuomaristo tekee esikarsinnan pihoista, joihin tehdään tarkempi arviointikäynti elokuussa 2021. Palkitut pihat julkistetaan ensimmäisen kerran esimerkiksi syyskuussa 2021 vaikkapa jonkun Askolan kunnan 125-vuotistilaisuuden merkeissä. Voittajille ilmoitetaan henkilökohtaisesti.