Kunnanhallituksen puheenjohtaja Tero Suomisen puhe Veikko Pohjanpellon rahaston stipendiaateille 11.10.2019 Porvoossa

Askolan kunnanhallituksen puheenjohtaja Tero Suominen tervehti alta löytyvällä puheellaan Veikko Pohjanpellon rahaston stipendiaatteja Porvoossa 11.10.2019. Suomisen puheesta käy myös selkeästi ilmi Askolan Kokoomuksen kanta Pohjanpellon rahaston ja perinnön vaalimiseen sen alkuperäisen tarkoituksen mukaisesti. Erityisesti paikallisessa sosiaalisessa mediassa on ilmeisen tarkoituksellisesti levitetty virheellistä tietoa asiasta, mikä tulkoon tässä kerralla oikaistuksi.

Askolan kunnanhallituksen puheenjohtaja Tero Suominen
Veikko Pohjanpellon rahaston apurahojen myöntämistilaisuus
11.10.2019 Porvoo

Arvoisat stipendiaatit sekä muut läsnäolijat,

Eilen tuli kuluneeksi tarkalleen 57 vuotta siitä, kun oikeusministeriö antoi metsäneuvos Veikko Pohjanpellon säätiölle perustamisluvan. Pohjanpelto oli luovuttanut säätiön perustamispääomaksi viisisataa tuhatta silloista markkaa.

Säätiön alkuperäisenä tarkoituksena oli jakaa avustuksia Askolan yhteiskoulua käyville vähävaraisille ja lahjakkaille oppilaille. Nykyisen rahaston tehtävänä on tukea Askolan lukiota ja sen nykyisiä sekä entisiä opiskelijoita.

Suomalaisen koulujärjestelmän ja ympäröivän yhteiskunnan muutokset ovat edellyttäneet säätiön ja sittemmin rahaston sääntöjen päivittämistä useaan otteeseen. Tärkeintä on jatkossakin huolehtia vastuullisesti siitä, että Veikko Pohjanpellon lahjoitukselleen määrittämät tarkoitukset toteutuvat kussakin ajassa parhaimmalla mahdollisella tavalla.

Veikko Pohjanpellon rahasto on merkittävältä osaltaan tehnyt Askolan lukiosta kokoistaan houkuttelevamman opiskelupaikan. Se on mahdollistanut lukiolle sekä sen opiskelijoille monia sellaisia asioita ja kokemuksia, joihin tuskin muutoin olisi löytynyt tarvittavaa rahoitusta.

Rahasto on myös huolehtinut Askolan lukion alumneista heidän levittäydyttyään ympäri maata ja maailmaa yhä korkeampien opintojen pariin. Tätä voi pitää kotiseututyönä parhaimmillaan.

Juuri tällainen kotiseutuihminen varatuomari, metsäneuvos Veikko Pohjanpelto oli pitkän elämänsä ajan. Hän syntyi toukokuussa 1898 juuri itsenäistyneessä Askolassa, ja kirjoitti ylioppilaaksi Porvoon Suomalaisesta Yhteiskoulusta maailman- ja kansalaissodan vuonna 1918.

Pohjanpellon tie vei suurempiin keskuksiin ja tehtäviin jo nuorena. Mies lähti Askolasta, mutta Askola ei lähtenyt miehestä. Ja nähtiin Pohjanpeltoa säännöllisesti Askolan raiteilla siitä eteenpäinkin. Askolan multiin Pohjanpelto myös lopulta kätkettiin kesällä 1996.

Elämänuransa Veikko Pohjanpelto teki maatalousministeriössä, jääden lopulta sen metsäosaston päällikön tehtävistä eläkkeelle 1960-luvun alussa. Samoihin aikoihin hän oli keskeinen toimija Askolan yhteiskoulun laajentuessa myös lukioluokkiin eli 8-luokkaiseksi vuonna 1965.

Pohjanpelto uskoi koulutukseen ja suomalaiseen työhön. Tässä suhteessa mikään ei ole suomalaisessa yhteiskunnassa muuttunut. Menestys tulee edelleenkin ennen työtä vain sanakirjassa. Koulutus on investointi, johon voi edelleen ja myös tulevaisuudessa luottaa.

Te stipendiaatit olette valinneet korkean sivistyksen polun, kuten Veikko Pohjanpelto teki aikanaan. Toivottavasti myös te voitte pitää Askolan sydämessänne. Meillä ei ole tiedepuistoja, mutta meillä on tilaa ja kaunista luontoa suhteellisen lähellä niitä. Ja toki kunnassamme on kysyntää monien alojen ammattiosaajille myös jatkossa.

Askolan kunnan puoiesta onnittelen teitä stipendiaatteja mitä lämpimimmin, ja toivotan menestystä opintoihinne sekä elämänne polulle muutoinkin!