Riku Honkasalo: Monninkylän koulu on Askolan kunnan kohtalonkysymyksiä

(Kirjoitusta on päivitetty uusimmilla tiedoilla 18.1.2018).
Askolan kunnanvaltuusto on kuluneen 10 vuoden aikana päättänyt lukuisia kertoja Monninkylän koulun rakentamisesta tai rakentamatta jättämisestä. Aluksi kammettiin päätaajamien välillä, vaikkakaan Monninkylä ei missään vaiheessa ollut lähelläkään saada enemmistöä taakseen. Sitten taas kunnan säästöohjelman sivutuotteena puuhattiin koko kuntaan vain yhtä koulua. Ei ollut kovinkaan kaukana, että myös Monninkylän lapset kävisivät nyt kouluaan Askolan Yhtenäiskoulussa.

Pitkän vääntämisen jälkeen valtuusto lopulta päätti marraskuussa 2015 Askolan ja Monninkylän koulujen rakentamisesta tässä järjestyksessä. Me tuolloiset päättäjät luulimme linjanneemme Askolan kouluolot pitkälle tulevaisuuteen, mutta eihän se ihan niin mennyt. Jälleen kerran on nähty päätösten toimeenpanon merkittävää viivästymistä, ja toisaalta päätöksiä on myös korvattu uusilla epämääräisemmillä päätöksillä.

Askolan alakoulun osalta asia on toki nyt viimein kunnossa, mutta Monninkylän koulun tarpeisiin nähden riittämätön uusi rakennus toteutunee vasta yli neljä vuotta valtuuston alkuperäisen päätöksen jälkeen. Eikä se vielä lähellekään ratkaise Monninkylän koulun tulevaisuutta.
Kunnan teknisen lautakunnan viimeisin päätös (9.1.2019) väistötiloista oli pieni liike kohti kunnanvaltuuston alkuperäistä linjausta, eli myös koulun vuosina 1979-85 rakennetun tiiliosan korvaamista. Vielä kuukausi sitten valtuusto linjasi tiiliosan ”elinkaaren pidentämisestä”, eli muutos on ollut äkillinen. Toivottavasti myös pysyvä sellainen, eikä esimerkiksi joihinkin lähestyviin vaaleihin liittyvä temppu.

Nyt tekninen lautakunta on pitkälti oppilaiden vanhempien aktiivisuuden ansiosta vieläpä lisäämässä uusien väistöluokkien määrää neljään. Tiilikoulun tiloja ollaan nyt viimein toteamassa myös kunnan itsensä toimesta käyttökelvottomiksi. Tätä on odotettu.

Monet meistä silloisten oppilaiden vanhemmista katsoimme jo vuosikymmen sitten tiiliosan elinkaaren olevan vaikeiden sisäilmaongelmien vuoksi lopussa. Ilmastointilaitteet saatiin, mutta itse syy ei tuulettamalla hävinnyt. Lisäksi laitteet maksoivat varmaankin neljäsosan kokonaan uusien tilojen hinnasta. Ratkaisu oli lievästi sanoen epäonnistunut. Vastaaviin virheisiin ei ole enää varaa.

Nykyisille oppilaille, vanhemmille ja henkilökunnalle tärkeintä on vanhojen muistelun sijaan se mitä koululle tapahtuu jatkossa. Toivottavasti emme kuule enää puheenvuoroja, joissa ilmastoinnin poisto-ohjelma tai vielä oudompi syy asetetaan lasten ja henkilökunnan hyvinvoinnin edelle. Vaarana on myös uusien väistötilojen muuttuminen vakiotiloiksi. Tiiliosa on korvattava pysyvillä asianmukaisilla tiloilla.

Monninkylän koulujahkailu on vaurioittanut Askolan elinvoimaa ja mainetta niin kunnan lapsiperheiden, muiden asukkaiden kuin mahdollisten uusien asukkaiden keskuudessa. Sillä on oma vaikutuksensa kunnan asukasluvun laskuun, verotulojen vähenemiseen ja tonttien sekä asuntojen myyntiin.

Maakuntien myötä koulutus on kunnan merkittävin toiminto. Jos kunta ei hoida sitä hyvin tai investoi siihen riittävästi, onko tuollainen kunta enää elinkelpoinen?

Askolan nykyiset päättäjät: Monninkylän koulun tilojen uudistaminen vaatii teiltä kykyä ja halua viedä asia onnellisesti maaliin. Vielä on mutkia edessä.

Riku Honkasalo
Askolan kunnanvaltuuston puheenjohtaja 2013-16 (kok.)
Monninkylä

Kategoria(t): Kirjoittanut: Riku Honkasalo, Riku Honkasalo, Uutiset. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.